Henstilling september 2022 fra vores grøftemand:

• AKUT BEHOV FOR BESKÆRING AF BUSKE OG TRÆER, DER RAGER UD OVER GRØFTEN SAMT SLÅNING AF BREDDERNE.
  •  Husk, at det er bredejers opgave at sørge for adgang til renholdelse af grøften.
  • Mange steder er det ikke muligt at komme til grøften, hvilket kan medføre, at grøften ikke leder vandet væk.

Pleje af grøfter

Til afvanding af vore lavest-liggende områder forestår grundejerforeningen plejen af vore grøfter.

Fjernelsen af opstigende grundvand og overfladevand er til alles nytte.

Reglerne er, at de tilstødende grundejere selv står for at slå bredderne efter behov, typisk en gang om året om efteråret. Foreningen står derefter for den såkaldte grødeskæring, som er en forsigtig fjernelse af plantevækst i bund og sider, evt. med samtidig fjernelse af løse aflejringer.

• Det er altså den enkelte bredejers ansvar, at bredden er slået, så man frit kan færdes og arbejde langs grøften.
  • Foreningens bestyrelse har ansvaret for vedligeholdelse ud fra foreningens budget på basis af vedtagelser på generalforsamlingen.
  • Grødeskæring og oprensning af grøfterne varetages af erfarne ”grøftemænd”, som grundejerforeningen entrerer med ud fra tilbud.

Klik her for at se kort over grøfter.

I forhold til kortet gælder følgende (omtrentlige) længeangivelse: 1 - 2: 110 m; 2 - 4: 110 m;
3 - 5: 130 m; 3 - B5 : 328 m; B0 - B3: 341 m; 5 - 7: 270 m; 7 - (reststykket mod land): 50 m og
7 - 14: 420 m. Grøfter i alt bliver således 1.759 .

STATUS EFTERÅR 2022
Vores grøftemand henstiller til alle bredejere, at slå bredderne, HUSK desuden at beskære overhængende planter, da han ellers ikke kan komme til i grøften.

Sidst opdateret september 2022